Κυριακή, 19 Φεβρουαρίου 2017

Έγγραφο «Ένορκης Αποκήρυξης» του Γαλιλαίου



Δίνουμε στη δημοσιότητα το πλήρες κείμενο-ντοκουμέντο που υπέγραψε και διάβασε ο Γαλιλαίος Γαλιλέι (15.2.1564 - 8.1.1642) στις 22 Ιουνίου 1633 μπροστά στην Ιερά Εξέταση μετά από βασανιστήρια και την απειλή για ακόμη πιο φοβερά μαρτύρια, σύμφωνα με το οποίο αποκήρυξε τη διδασκαλία του ότι «ο Ήλιος είναι το κέντρο του κόσμου και ότι δεν κινείται, και ότι το κέντρο του κόσμου είναι η Γη και κινείται», προκειμένου να αποφύγει το βασανιστικό θάνατο στη φωτιά. Εντούτοις, ο Γαλιλαίος καταδικάστηκε σε ισόβια κάθειρξη, η οποία στη συνέχεια μετατράπηκε σε κατ’ οίκον περιορισμό και παρ’ όλο που το 1637 είχε τυφλωθεί εντελώς, αναγκάστηκε να εκτίσει την ποινή αυτή μέχρι το θάνατό του (ΠΓ).




Έγγραφο Ένορκης Αποκήρυξης της 22ας Ιουνίου 1633

Εγώ, ο Γαλιλαίος, γιος του Βιτσέντζο Γαλιλέι από τη Φλωρεντία, εβδομήντα ετών, βρέθηκα αυτοπροσώπως στο δικαστήριο και γονάτισα μπροστά σε σας παναγιώτατοι, που σε όλη τη χριστιανοσύνη είστε οι ιεροεξεταστές κατά της αιρετικής διαφθοράς. Μπροστά μου έχω τα ιερά ευαγγέλια, τα αγγίζω με το χέρι μου και ορκίζομαι ότι πάντα πίστευα, πιστεύω και τώρα, και με τη βοήθεια του Θεού θα πιστεύω και στο μέλλον όλα αυτά που κηρύσσει και διδάσκει η ιερή καθολική και αποστολική Εκκλησία ως αληθινά. Από αυτή την Ιερή Ένωση μου επιβλήθηκε δικαίως η προδιαγραφή, ότι πρέπει να παραιτηθώ από την εντελώς εσφαλμένη άποψη ότι ο Ήλιος είναι το κέντρο του κόσμου και ότι δεν κινείται, και ότι το κέντρο του κόσμου είναι η Γη και ότι αυτή κινείται. Επιπλέον, μου δόθηκε η διαταγή ότι δεν πρέπει να εκπροσωπώ αυτή την εσφαλμένη διδασκαλία, δεν πρέπει να την υπερασπίζομαι και να την διδάσκω με οποιονδήποτε τρόπο, ούτε προφορικά ούτε γραπτά. Μου εξηγήθηκε επίσης ότι η διδασκαλία αυτή είναι αντίθετη στην Αγία Γραφή. Παρ’ όλα αυτά έγραψα ένα βιβλίο που τυπώθηκε, στο οποίο πραγματεύτηκα τη διδασκαλία αυτή που καταδικάστηκε ήδη και στο οποίο με μεγάλη επιδεξιότητα προσκομίζω λόγους υπέρ αυτής, χωρίς όμως να καταλήγω σε οποιαδήποτε απόφαση. Ως εκ τούτου, σε μεγάλο βαθμό θεωρήθηκα ύποπτος αιρέσεως, η οποία συνίσταται στο ότι εκπροσώπησα και πίστεψα την άποψη ότι ο Ήλιος είναι το κέντρο του κόσμου και είναι ακίνητος, και ότι η Γη δεν είναι το κέντρο του κόσμου και κινείται. Θα ‘θελα τώρα μπροστά σας παναγιώτατοι και μπροστά σε κάθε πιστό χριστιανό να εξαγνιστώ από εκείνη τη βαριά υποψία την οποία μόλις περιέγραψα με ακρίβεια. Ως εκ τούτου, αποκηρύσσω με ειλικρινή αίσθηση χωρίς υποκρισία, ότι καταριέμαι και αναθεματίζω εκείνες τις πλάνες και τις αιρέσεις και επιπλέον σε γενικές γραμμές κάθε, κατά κάποιο τρόπο, τέτοιου είδους πλάνη, αίρεση ή [θρησκευτικό] σεκταρισμό, που αντιτάσσονται στην Ιερή Εκκλησία. Ορκίζομαι ότι στο μέλλον δεν θα κηρύσσω ούτε γραπτά ούτε προφορικά κάτι που θα μπορούσε να προκαλέσει για μένα μια τέτοια υποψία. Αν όμως γνωρίζω έναν αιρετικό ή κάποιον που είναι ύποπτος αιρέσεως, τότε θα τον καταγγείλω σ’ αυτή την Ιερή Ένωση ή στον ιεροεξεταστή ή θα τον αναφέρω στην εκκλησιαστική αρχή του τόπου διαμονής μου.

Ορκίζομαι επίσης ότι θα συμμορφωθώ επακριβώς και θα τηρήσω όλες τις επανορθώσεις που μου έχει επιβάλλει ή που θα μου επιβάλλει ακόμη η Ιερή Ένωση. Σε περίπτωση που παραβιάσω οποιαδήποτε από τις υποσχέσεις και τους όρκους μου, κάτι που ας αποτρέψει ο Θεός, τότε υποτάσσομαι σ’ όλες τις τιμωρίες και τις σωματικές ποινές που ορίζει και κάνει γνωστό το εκκλησιαστικό δίκαιο και άλλες γενικές και ειδικές σχετικές διατάξεις ενάντια σε τέτοιους αμαρτωλούς. Ορκίζομαι στο Θεό και στα άγιά του ευαγγέλια που τα αγγίζω με τα χέρια μου.

Εγώ, ο Γαλιλαίος Γαλιλέι, αποκήρυξα ένορκα, υποσχέθηκα και δεσμεύτηκα, όπως εξήγησα με ακρίβεια. Για κατάθεση της μαρτυρίας μου έχω υπογράψει ιδιόχειρα αυτό το έγγραφο της ένορκης αποκήρυξής μου και το διάβασα λέξη προς λέξη, στη Ρώμη, στο Μοναστήρι Μινέρβα στις 22 Ιουνίου 1633. Εγώ, ο Γαλιλαίος Γαλιλέι, αποκήρυξα ένορκα και υπέγραψα ιδιόχειρα.


Πηγή: Johannes Hemleben: Galileo Galilei, Rowohlt Verlag, Reinbeck, 14η έκδοση 1994, σ. 7 σ.

Μετάφραση – Επιμέλεια: Παναγιώτης Γαβάνας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.